Näkyvä varaushinta voi toimia psykologisena esteenä ja vähentää tarjousaktiivisuutta. Hyvin harva ihminen tekisi tarjousta alle varaushinnan, vaikka siitä kaikki alkaakin. Monet huutokaupat alkavat matalilla tarjouksilla, ja tarjoukset nousevat hiljalleen kohti huutokaupan loppua. Jos auto ei saavuta varaushintaa, se usein myydään alle varaushinnan, kun myyjä on saanut autosta vakavasti otettavan tarjouksen. Näin ei tapahtuisi, jos tarjoajat olisivat huolissaan liian korkealta vaikuttavan näkyvän varaushinnan vuoksi. Jos auto ei saavuta varaushintaansa ja näin ollen tule suoraan myydyksi, se on silti vielä mahdollista hankkia. Huutokaupan jälkeen kysymme myyjältä, haluaako hän kuitenkin myydä eniten tarjonneelle (vaikkakin alle varaushinnan). On siis tärkeää saada pitää korkein tarjous, vaikkei varaushinta ylittyisikään.
|
|